Louter anarchie
Woody Allen
Mere anarchy
Amsterdam: De Bezige Bij, 2007
175 p.
9789023426332

Ondanks zijn gevorderde leeftijd blijft Woody Allen (geboren in 1935, niet zoals in de flaptekst staat in 1953) zeer productief. Jaarlijks brengt hij een film uit, daarnaast heeft hij tijd voor het schrijven van korte komische verhalen, voornamelijk voor 'The New Yorker'. In 'Louter anarchie' (zijn eerste bundel in 25 jaar) zijn achttien van die verhalen opgenomen. Allen legt in zijn proza een voorkeur voor slapstick aan de dag: mensen met rare namen (e. Coli Biggs, Mike Umlaut, Arthur Apin) raken in groteske situaties verzeild. Een van de (schlemielige) vertellers wordt benaderd om een musical te financieren, 'Fun de sciècle', waarin een tapdansende Franz Kafka voorkomt. Allen kiest Manhatten als setting voor een Russische tragedie: een echtpaar roept een Dostojevskiaans noodlot over zichzelf af als de driejarige Mischa niet wordt aangenomen op een prestigieuze peuterschool. De stilistisch zeer verzorgde kolderverhalen zijn vindingrijk vertaald ('levensgesel' voor wederhelft) en ontl…Lees verder

Over Woody Allen

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Heywood "Woody" Allen, geboren als Allan Stewart Konigsberg, (New York, 1 december 1935) is een Amerikaans auteur, acteur, muzikant en vooral filmregisseur van over het algemeen tragikomische films, uiteenlopend van drama's tot screwball-komedies.

Allen begon op zijn 15e als schrijver van absurde oneliners in opdracht van stand-upcomedians en columnist. Op zijn 17e veranderde hij zijn naam in Heywood Allen. Hij evolueerde snel naar schrijven voor zichzelf. Zijn absurdistische humor vereist vaak een gelaagdheid die filmisch misschien gemakkelijker te begrijpen valt. Hij heeft met succes van zijn grootste zwakte zijn sterkte gemaakt: het stereotype van de schriele, Joodse neurotische intellectueel. Vaak vertolkt hij in zijn films zelf die rol, omringd door gerenommeerde acteurs en actrices. Naarmate hij ouder wordt, laat Allen die neurotische hoofdrol spelen door jongere acteurs zoals Kenneth Branagh, John Cusack,…Lees verder op Wikipedia