Nachtblauw
Simone van der Vlugt
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2016
315 p.
9789026334061 (hardback)

Toegankelijke formaten:

Catrijn (17) trouwt in het Noord-Hollandse De Rijp met oudere boer Govert die daarna heel anders blijkt te zijn. Hij drinkt veel, mishandelt haar, ze krijgt een miskraam en is niet verdrietig als hij in 1654 plotseling overlijdt. Ze wil het dorp verlaten en vindt werk in Amsterdam bij een gegoede familie. Als roddels uit De Rijp haar dreigen in te halen, vlucht ze en vindt werk bij een broer van haar werkgever die een plateelbakkerij in Delft heeft. Daar ontdekt ze het procedé van Delfts Blauw dat al gauw een groot succes is. Ze trouwt met de eigenaar, wordt zwanger, maar dan lijkt de pestepidemie alles in de war te schoppen. De succesvolle auteur (1966) van literaire thrillers en historische jeugdromans schrijft ook historische romans voor volwassenen. In deze verplaatst ze zich erg goed in Catrijn en de vaak moeilijke keuzes die zij als vrouw in de zeventiende-eeuwse maatschappij moet maken. In het boeiende verhaal zijn de diverse subplots goed verweven en werken mooi toe naar een o…Lees verder

Over Simone van der Vlugt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Gdfb

Simone van der Vlugt (Hoorn, 15 december 1966) is een Nederlandse schrijfster van historische jeugdromans en literaire thrillers.

Van der Vlugt wilde al op jonge leeftijd schrijfster worden. Geïnspireerd door Kruistocht in spijkerbroek (1974) van Thea Beckman (1923–2004) stuurde zij op haar dertiende voor het eerst manuscripten voor historische verhalen naar een uitgever. Die wees haar werk af, maar raadde haar aan om met schrijven door te gaan. Ze ging Nederlands en Frans studeren aan de lerarenopleiding in Amsterdam, waar ze onder meer les kreeg in jeugdliteratuur en creatief schrijven. Na haar studie ging ze fulltime werken als secretaresse bij een bank en schreef ze in de avonduren aan De amulet, een verhaal over de heksenvervolging waarmee ze in 1995 debuteerde bij de Rotterdamse uitgeverij Lemniscaat. Het boek werd getipt door de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Een reeks historische jeugdboeke…Lees verder op Wikipedia