De lege stad
Simone van der Vlugt
1
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2015
297 p.
9789041426253 (paperback)

Als Katja van Kesteren (21) op 14 mei 1940 van haar ouders die in het centrum van Rotterdam een kruidenierswinkel hebben, met haar zieke jongste zusje terugfietst naar het huis in Kralingen waar zij en haar man Daniel wonen, maken ze het bombardement van de Duitsers op de stad mee. Omdat Katja’s huis niet is geraakt komen zus Jet en broers Thijs en Hein ook daarnaartoe. Na enkele dagen is duidelijk dat haar ouders met twee kinderen zijn omgekomen. De vier andere kinderen komen bij Katja en Daniel wonen. Thijs en later Hein gaan in het verzet, Katja doet koerierswerk, maar haar schoonouders zijn NSB’ers. De succesvolle auteur (1960) van literaire thrillers en historische jeugdromans schrijft soms historische romans voor volwassenen, zoals deze. Die valt op door de indringende beschrijving van het bombardement en de gevolgen ervan, en de moeilijke keuzes die mensen door oorlog en anti-Joodse maatregelen moesten maken. Heel boeiend, al blijven plot en karaktertekening daarbij wat achter.

Over Simone van der Vlugt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Gdfb

Simone van der Vlugt (Hoorn, 15 december 1966) is een Nederlandse schrijfster van historische jeugdromans en literaire thrillers.

Van der Vlugt wilde al op jonge leeftijd schrijfster worden. Geïnspireerd door Kruistocht in spijkerbroek (1974) van Thea Beckman (1923–2004) stuurde zij op haar dertiende voor het eerst manuscripten voor historische verhalen naar een uitgever. Die wees haar werk af, maar raadde haar aan om met schrijven door te gaan. Ze ging Nederlands en Frans studeren aan de lerarenopleiding in Amsterdam, waar ze onder meer les kreeg in jeugdliteratuur en creatief schrijven. Na haar studie ging ze fulltime werken als secretaresse bij een bank en schreef ze in de avonduren aan De amulet, een verhaal over de heksenvervolging waarmee ze in 1995 debuteerde bij de Rotterdamse uitgeverij Lemniscaat. Het boek werd getipt door de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Een reeks historische jeugdboeke…Lees verder op Wikipedia