Blauw water
Simone van der Vlugt
Amsterdam: Anthos, 2008
219 p.
9789041410900 (paperback) 9789041412942 (gebonden)

Toegankelijke formaten:

Lisa woont samen met haar zesjarige dochter Anouk op een afgelegen plaats. Haar man Mick Kreuger is een ter beschikking gestelde op de vlucht, veroordeeld omdat hij zijn vrouw en kinderen vermoordde. Tijdens zijn ontsnapping bracht hij bovendien alweer twee mensen om. Hij houdt zijn vrouw vast in een dagenlange gijzeling, waarin ze telkens weer alles in het werk moet stellen om de moorddadigheid van de psychopaat te neutraliseren en om te vermijden dat hij haar dochtertje ontvoert. Noodgedwongen voegt ze zich naar de nukken van zijn zieke geest, krijgt ze slaag, wordt ze verkracht enz.
Een tweede vrouwenfiguur in het verhaal is Senta, een succesrijke journaliste die, totaal verdwaald met haar wagen, de weg wil komen vragen, maar door het venster de situatie waarneemt en correct interpreteert. Ze gaat er in hoge snelheid vandoor, duidelijk met de bedoeling hulp te gaan halen. Ze belandt echter in het kanaal en wordt op het nippertje gered door een wandelaar, maar geraakt wel in coma…Lees verder
Een jonge vrouw wordt samen met haar dochtertje in hun afgelegen woning gegijzeld door een ontsnapte tbs'er. Hij bedreigt, mishandelt en verkracht de vrouw. Als een journaliste met haar auto verdwaalt in de mist, wil ze hulp vragen bij het betreffende huis, maar als ze ziet dat de vrouw bedreigd wordt met een mes, vlucht ze weg om hulp te halen. Helaas krijgt de journaliste een ongeluk waardoor ze in coma raakt. Deze thriller houd je op het puntje van de stoel. De spanning door het onvoorspelbare gedrag van de gijzelnemer slaat steeds onverwacht toe. Via de nieuwsberichten hoort de gegijzelde vrouw welke misdrijven haar ‘gast’ gepleegd heeft en dat doet weinig goeds verwachten. Intussen volgt de lezer ook het verhaal van de journaliste die aan ernstig geheugenverlies lijdt. Een bijzondere thriller, spannend tot de laatste bladzijde. Kleine druk.

Over Simone van der Vlugt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Gdfb

Simone van der Vlugt (Hoorn, 15 december 1966) is een Nederlandse schrijfster van historische jeugdromans en literaire thrillers.

Van der Vlugt wilde al op jonge leeftijd schrijfster worden. Geïnspireerd door Kruistocht in spijkerbroek (1974) van Thea Beckman (1923–2004) stuurde zij op haar dertiende voor het eerst manuscripten voor historische verhalen naar een uitgever. Die wees haar werk af, maar raadde haar aan om met schrijven door te gaan. Ze ging Nederlands en Frans studeren aan de lerarenopleiding in Amsterdam, waar ze onder meer les kreeg in jeugdliteratuur en creatief schrijven. Na haar studie ging ze fulltime werken als secretaresse bij een bank en schreef ze in de avonduren aan De amulet, een verhaal over de heksenvervolging waarmee ze in 1995 debuteerde bij de Rotterdamse uitgeverij Lemniscaat. Het boek werd getipt door de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Een reeks historische jeugdboeke…Lees verder op Wikipedia