tuinaanleg, tuinieren
De nieuwe tuin
Modeste Herwig
Utrecht: Kosmos-Z&K, 2002
143 p. : ill.
90-215-9657-1

Wanneer je op de hoogte wil blijven van de recentste visies en ontwerpen in de tuinarchitectuur, helpt De nieuwe tuin van Modeste Herwig je aardig op weg. Toonaangevende Nederlandse tuinontwerpers laten je in dit boek meekijken naar hun nieuwste creaties.

Het boek is ingedeeld in zes thema's: de modern formele tuin, de stedelijke tuin, de watertuin, de plantrijke tuin, de minimalistische tuin en de verre tuin. Ieder thema wordt op ongeveer gelijkaardige wijze uitgewerkt. Modeste Herwig laat één of twee tuinontwerpers of -architecten aan het woord. Ze vertellen in een interview iets over het ontwerp van hun tuinen en over hun inspiratiebronnen. Je komt ook te weten aan welke materialen en beplantingen ze de voorkeur geven. Bij ieder thema, met uitzondering van de modern formele tuin, worden er twee bladzijden 'inspiratie' voorzien. Deze pagina's geven met kleinere foto's en korte tekstjes, de lezer ideeën om het thema op een eigen, creatieve wijze te gaan uitwerken. In de…Lees verder
In dit overzicht van hedendaagse tuinarchitectuur staan zes thematuinen. De foto's met veel aandacht voor detail en eigentijds materiaalgebruik vertellen het verhaal. Dit wordt aangevuld met interviews met de tuinontwerpers. Aardig is de aandacht voor de relatief kleinere tuin, variërend van een stadstuin bij een grachtenpand tot een stadstuin in een nieuwbouwwijk. Uit de visie van de tuinontwerpers blijkt hoezeer een tuin veel meer is dan een border. De kleurenfoto's zijn sfeervol en informatief. Nadeel is, dat het boek in wezen een bedrijvenboek is geworden waarin de ontwerpers zich op zijn best presenteren. Door plattegronden, adressenlijst, register en materiaalbeschrijvingen geschikt voor wie een eigen tuin wil aanleggen, of op zoek is naar een tuinarchitect.

Over Modeste Herwig

Modeste Herwig (Leiden, 18 augustus 1963) is een Nederlands schrijver, tuinfotograaf en tuinontwerper.

Jeugd

Herwig komt uit een groene familie; de geschiedenis van de familie Herwig als hoveniers gaat terug naar 1700. Haar grootvader A.J. Herwig schreef boeken, verzorgde een radiorubriek en artikelen in onder andere Margriet. Herwigs vader is Rob Herwig, fotograaf, schrijver van tuinboeken.

Ze groeide op in Lunteren op de boerderij Nieuw Zeggelaar. Op ongeveer 3 hectaren omliggend land, legde haar vader borders en twaalf siertuinen aan, die voor publiek waren opengesteld. Herwig was acht jaar werkzaam in deze modeltuinen. Op 15-jarige leeftijd begon ze met het fotograferen van bloemen en tuinen.

Carrière

Herwig levert advies over tuinontwerp, beplantingsplannen en plantendatabases. Ook geeft ze le…Lees verder op Wikipedia