Mario Vargas Llosa
Spaans
4de ed.
Alfaguara, 2010
518 p.
9788420470177 (paperback, 2010)

Aan de hand van een reconstructie van de moordaanslag op dictator Trujillo van de Dominicaanse Republiek in 1961 en de terugkeer van de dochter van een naaste handlanger van Trujillo naar Santo Domingo 35 jaar later, wordt een gruwelijk beeld geschetst van het terreurregime van deze dictator. Trujillo regeerde gedurende 31 jaar met harde hand over dit kleine staatje in het Caribische gebied totdat hij het zo bont maakte dat het zelfs de VS te gortig werd en hij door tegenstanders is vermoord. Vargas Llosa (1936) toont zich weer de meesterverteller uit zijn klassieke romans, zoals "La ciudad y los perros" en "La casa verde"*. De titel ("Het feest van de Bok") refereert aan de bijnaam van Trujillo, die de reputatie had dat hij iedere vrouw kon hebben die hij maar wilde. Een zeer boeiend boek van een groot schrijver.

Over Mario Vargas Llosa

Jorge Mario Pedro Vargas Llosa (Arequipa, 28 maart 1936) is een Peruaans schrijver. Hij wordt beschouwd als een van de leidende denkers en schrijvers van Latijns-Amerika. Hij is de winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur 2010.

Leven en werk

Vargas Llosa werd geboren in het gezin van Ernesto Vargas Maldonado en Dora Llosa Ureta, die op het ogenblik van zijn geboorte reeds van elkaar waren gescheiden. Hij ontmoet zijn vader voor het eerst op 10-jarige leeftijd. Vader Vargas wilde hem liever naar een militaire academie sturen, maar zoonlief kiest voor een opleiding in de literatuur en rechten aan de Nationale Universiteit van San Marcos van Lima. Tijdens zijn studies ging hij reeds aan de slag als journalist.

Vargas Llosa schrijft maatschappelijk betrokken romans in een vernieuwende stijl. Het leven wordt beschreven als een nooit aflatende strijd om het bestaan. In het werk van de Peruaan spelen vaak gewelddadige figur…Lees verder op Wikipedia