Kate Atkinson
Inge Kok
Transcription
Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact, 2018
347 p.
9789025452421 (paperback)

Londen, 1940. De achttienjarige Juliet Armstrong wordt gerekruteerd door MI5, de Britse Veiligheidsdienst. Dagelijks moet ze in een appartement gesprekken notuleren die in een naburige flat plaatsvinden tussen Britse nazi-sympathisanten en een Britse geheim agent die zich voordoet als een Duitse Gestapo. Het wordt spannender: Juliet krijgt een andere identiteit aangemeten en moet aanpappen met rijke Britse fascisten. En dan loopt er iets mis. Het verhaal speelt zich beurtelings af in de oorlogsjaren en in 1950 als Juliet producer is bij de BBC en het oorlogsverleden haar komt inhalen. Ze krijgt een anonieme dreigbrief en wordt achtervolgd. Wat is waarheid, wat is leugen, wie is wie en wie is te vertrouwen? Een nu al met veel lof overladen nieuwe roman van Kate Atkinson. Boeiend, origineel en intelligent geschreven, veelvoudig gelaagd verhaal dat voortborduurt op de thema’s uit haar eerdere romans. Over verschrikkingen naast de banaliteit van het dagelijks leven, over schrijven, fictie…Lees verder

Over Kate Atkinson

CC BY 3.0 - Foto van/door TimDuncan

Kate Atkinson MBE (York, 20 december 1951) is een Brits schrijfster van romans, verhalen en toneelstukken. In haar boeken verwerkt ze postmoderne en magisch-realistische elementen in de verhaallijnen van historische romans, detectiveromans en familieromans. Haar werk is meerdere malen bekroond. De romans Life After Life en A God in Ruins kregen in 2013 en 2015 de Costa Book Award. Voor haar debuut Behind the Scenes at the Museum had ze in 1996 al de Whitbread Book Award gekregen, de voorloper van de Costa. Haar boeken zijn in het Nederlands vertaald. Een aantal titels is verfilmd voor televisie.

Atkinsons ouders hadden een winkel in de stad York. Zij was enig kind en moest zich vaak alleen zien te amuseren. Zij omschrijft zichzelf als een angstig kind, iets dat volgens haar te maken had met het feit dat ze ‘onwettig’ (buitenechtelijk) was. Haar ouders leefden samen maar konden niet trouwen omdat ha…Lees verder op Wikipedia