Een veel bekroonde bundeling van notities, aanstekelijke beschouwingen, dagboekfragmenten, theaterstukken en verhalen vol zelfspot, droge humor en stilistisch meesterschap.
Werk
Josse De Pauw
Antwerpen: Houtekiet, 2001
409 p. : ill.
90-5240-585-9

Deze verzameling korte verhalen, columns, toneelteksten en reisnotities van de bekende Vlaamse acteur, regisseur en schrijver verscheen op één uitzondering na eerder in dagblad-bijlagen of tijdschriften als 'Standaard der letteren' (de meerderheid), 'Humo' of 'NWT'. De toneelteksten echter werden in opdracht geschreven. De doorgenummerde 'Notities' (1 t/m 101) vormen een bonte verzameling column-achtige observaties, die vaak op een ooit actueel onderwerp zijn gebaseerd. Ze blijven echter van belang omdat ze vaak uitgangspunt zijn voor een tijdloze overpeinzing. Josse De Pauw (1952) schrijft impulsief en intuïtief, in een prettig rommelige, wat uitdagende en puntige stijl. Zijn reisnotities laten zien dat hij een zorgvuldig en gevoelig waarnemer is met oog voor detail en sfeer. 'Japans Dagboek' danken we aan het feit dat De Pauw is gehuwd met een Japanse, en geeft daarom beelden van zeer nabij. Zijn toneelteksten hebben vaak iets experimenteels en visueels en kunnen ook boeiend zijn v…Lees verder

Over Josse De Pauw

Josse De Pauw (Asse, 15 maart 1952) is een Vlaams acteur, filmregisseur, theatermaker, auteur en columnist.

Jeugd

Hij is geboren in de gemeente Asse, op de grens van het Pajottenland, woonde er in de Stationsstraat en liep als "externe" school bij de Broeders-Missionarissen van het Heilig Hart te Walfergem. Nadien bouwde hij een bijzondere band op met Brussel. De Pauw studeerde theater aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel waar hij onder andere les kreeg van Senne Rouffaer en Leo Dewals.

Werk

Hij was medeoprichter van de theatergroep Radeis (1976) en het kunstenaarscollectief Schaamte, de voorloper van het huidige Kaaitheater, Brussel. De groep Radeis reisde de wereld af met een aantal erg succesvolle woordeloze producties en ontbond zichzelf in 1984. Hij was ook te zien in de film Hector van Stijn Coninx en Urbanus.

In 1999 werd hij huisschrijver (“kunstenaar in residentie”)/th…Lees verder op Wikipedia