Als een technologische storing de hele wereld plat legt, halen vijf personen herinneringen op aan hun 'menselijke' verleden.
The silence : a novel
Don DeLillo
London: Picador, 2020
115 p.
9781529057096 (hardback)

Don DeLilllo (1936) is een van de grote Amerikaanse schrijvers van deze tijd. Veel van zijn werk, waaronder de romans ‘Underworld’ (1998) en ‘Zero K’ (2015) zijn in het Nederlands vertaald. In zijn meest recente, korte roman schetst DeLillo iets wat er in de nabije toekomst heel goed zou kunnen gebeuren, in dit geval niet een pandemie, zoals de Covid-19, maar een technologische storing, waardoor alles in de wereld komt plat te liggen. Hoe de storing ontstaat, door software die op hol slaat, lasergolven uit een onbekende bron, internetoorlog, is onduidelijk, maar alles staat stil: de televisie waarop iemand een belangrijk programma wil bekijken gaat op zwart, een vliegtuig stort bijna neer. De vijf personages die met de storing worden geconfronteerd zijn onthand en weten niet wat ze ermee aan moeten. In hun reactie halen ze herinneringen op uit het 'menselijke' verleden, zoals museumbezoek in Rome. Een van hen citeert uit het werk van Einstein. Een indrukwekkende beschrijving van een…Lees verder

Over Don DeLillo

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Thousand Robots Thousandrobots (talk).

Donald Richard (Don) DeLillo (New York, 20 november 1936) is een Amerikaans auteur.

DeLillo is vooral bekend vanwege zijn romans, die een gedetailleerd portret schilderen van het Amerikaanse leven aan het eind van de twintigste en het begin van de eenentwintigste eeuw. Critici beschouwen hem als een van de centrale figuren van het literaire postmodernisme. Veel jongere Engelstalige schrijvers, zoals Bret Easton Ellis en David Foster Wallace, zeggen door DeLillo te zijn beïnvloed. Tegenwoordig woont hij in New York.

Criticus Harold Bloom heeft DeLillo een van de vier grote Amerikaanse romanciers van zijn tijd genoemd, samen met Thomas Pynchon, Philip Roth en Cormac McCarthy.

Romans:

• Americana (1971)